Automasjon og fem nivåer for førerløse biler

Automasjon og fem nivåer for førerløse biler. Det finnes fem forskjellige anerkjente grader av autonomi for førerløse biler, definert av Society of Automotive Engineers (SAE). Denne listen er anerkjent av amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), og brukes ofte for å vurdere hvor langt man har kommet på veien mot helt selvkjørende biler:

Nivå 0 – Ingen automasjon:Automasjon-Ladefabrikken

Føreren har kontroll på alle funksjoner som styring, bremser og gass.

Nivå 1 – Førerassistanse:

Her kan føreren få begrenset hjelp, slik som cruisecontrol og adaptive cruisecontrol (holder farten men reduserer den om bilen tar igjen andre som holder lavere fart), eller enkle funksjoner for å holde bilen innenfor kjørefeltet (styringsassistanse).

Nivå 2 – Delvis automatisering:

Her kan føreren ta foten fra pedalen og hendene av rattet samtidig gjennom et system for førerstøtte. Systemet holder for eksempel både feltet og avpasser farten, uten at føreren bistår. Føreren må imidlertid være klar til å overta når som helst.

Nivå 3 – Automasjon under visse omstendigheter:

Føreren kan her overlate kritiske funksjoner til bilen under bestemte kjøreforhold som motorveier. Føreren må fortsatt være til stede, men trenger ikke overvåke kjøringen på samme måte som for de lavere nivåene.

Nivå 4 – Høy automasjon:

Bilen er nå fullt autonom og vil kunne kjøre selv og ta alle avgjørelser uten førerens hjelp fra start til stopp. Men – kjøringen er begrenset til det som kalles ODD, operational design domain. Det betyr at nivå 4 forutsetter kjøring på veier som er designet for denne type autonomi.

Nivå 5 – Høy automasjon

Her vil bilen kunne kjøre likt som et menneske, på grusveier uten markeringer, i kryss og alle andre situasjoner bilisten opplever. Det er ingen begrensninger i hvor bilen kan kjøre, såfremt veien eller området er beregnet for bilkjøring. Den amerikanske professoren Bryant Walker Smith, ekspert på førerløse biler, mener en fullt autonom bil i nivå 5 kan være en bil uten ratt.

  • Se markedets beste ladeløsninger, HER
Previous 3-fas lading på 230V IT-nettet
Next Elektrisitet som drivstoff
0
Denne nettsiden anvender cookies

 

Vi bruker informasjonskapsler for å gi innhold og annonser et personlig preg, for å levere sosiale mediefunksjoner og for å analysere trafikken vår. Vi deler dessuten informasjon om hvordan du bruker nettstedet vårt, med partnerne våre innen sosiale medier, annonsering og analysearbeid, som kan kombinere den med annen informasjon du har gjort tilgjengelig for dem, eller som de har samlet inn gjennom din bruk av tjenestene deres.

Privacy Settings saved!
Cookie erklæring

Cookies ("informajonskapsler") er små tekstfiler som kan brukes av nettsteder for å gjøre brukeropplevelsen mer effektiv. Loven sier at vi kan lagre informasjonskapsler på enheten din hvis det er nødvendig for driften. For alle andre typer informasjonskapsler trenger vi din tillatelse. Dette nettstedet bruker forskjellige typer cookies og noen cookies er lagt inn av tredjeparts tjenester. Du kan endre eller oppheve ditt samtykke ved å besøke siden ...Dine innstillinger ... Du kan lese mer om dette, i venstre kolonne finnes link til vår Personvernerklæring.

Nødvendige cookies bidrar til å gjøre en nettside brukbar ved at grunnleggende funksjoner som navigasjon og tilgang til sikre områder av nettstedet er mulig. Nettstedet kan ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene.

Informasjonskapslene på listen under er nødvendig for at nettstedet skal kunne fungere.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services