How Can We Help?
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) anbefaler hjemmelader eller ladestasjon på hytta
DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3/hjemmelader/ladestasjon hjemme, fordi denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. Den synlige forskjellen mellom Mode 2 og Mode 3 er at en Mode 3 hjemmelader, ladestasjon blir ladeboksen skrudd fast på veggen.
Anbefalingen følger også av at EU har vedtatt at Mode 3 med Type 2-kontakt, skal rulles ut på alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner fra og med 2018.
Generelt
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er nasjonal elsikkerhetsmyndighet og forvalter regelverket for sikker utførelse og bruk av elektriske installasjoner og utstyr. Regelverket omfatter også ladestasjoner med kabel og plugg frem til kontakten i bilen. Direktoratet er også nasjonal brannsikkerhetsmyndighet med ansvar for forebyggende brannvern og opplæring av brannfolk.
Statens vegvesen
Statens vegvesen (SVV) forvalter kjøretøyforskriften. Elektriske kjøretøy (elbiler og ladbare hybridbiler) er ellers i sin helhet omfattet av kjøretøyforskriften som forvaltes av Statens vegvesen (SVV) fordi ladesystemet i bilen er tett integrert med bilens fremdriftssystem. Men når bilen er tilkoblet nettet for lading kan feil i elbilens ladesystem skape fare i den elektriske installasjonen. Eksempler på dette er elektrisk sjokk (strøm gjennom kroppen), brannfare eller funksjonsfeil. Derfor har DSBs regelverk krav til tekniske tiltak i den elektriske installasjonen som skal overvåke og koble fra ladekursen dersom det oppstår en feil. DSB har også innført fire nye kontrollpunkter ved EU-kontroll av elbiler.
Etablering av ladepunkter
Etablering av ladestasjon hjemme er regulert av DSBs forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) og normen NEK 400.
Se egen FAQ for NEK 400.
Informasjonen er hentet fra DSB
Se også ladefabrikkens oversikt på ladestasjoner og hjemmeladere.