How Can We Help?
Elektrisitet som drivstoff
Elektrisitet som drivstoff. Elektrisk energi lagret i bilbatteri brukes som energi i kjøretøy. Fordelen med elektriske biler er at det ikke er noe utslipp fra selve kjøretøyet. Dette siden at mesteparten av den elektriske energien vi bruker i Norge er klimanøytral. Myndighetene har derfor innført en rekke tiltak for å stimulere til økt bruk av slike biler. Tiltak som blant annet avgiftsfritak, gratis parkering, gratis bompassering og tillatt bruk i kollektivfelt.
Drivstoff i fremtiden
Elektromobilitet er ikke noe nytt, men i dagens samfunn er det lokale utslipp og støy som er de største driverne fra politisk hold mot en elektrifisert by-distribusjon. Fra en transportørs side, er det økonomien som er avgjørende. Det skal sies at i 2017 gikk klimagassutslippene i Norge ned, og aldri før har nedgangen fra veitrafikken vært større!
Forurensing i forbindelse med bruk av elektriske biler
Forurensing i forbindelse med bruk av elektriske biler kommer kun fra produksjonen av den elektriske kraften, avhengig av hvordan denne produseres. Ulempen med elektriske biler har først og fremst vært den begrenset kjørelengde, typisk 40–80 km på en lading. Men nå er det elbiler på full fart inn i markedet som kan kjøres mellom 30–50 mil.
Elbiler og elektrifisering av transporten miljøtiltak med en rekke positive effekter:
El-bil med «norsk» el-energi på tanken vil dermed hverken ha lokale eller globale utslipp av CO2-ekvivalenter under kjøring, men selvsagt produsere like mye svevestøv fra friksjon mellom dekk og veibane som hvilken som helst annen bil med samme størrelse.
Gode ringvirkninger:
- Ingen lokale utslipp av partikler, NOX, HC eller CO.
- Elbiler på norsk, fornybar energi bidrar ikke til CO2-utslipp. Elektrisitet produsert av fossilt brensel har vesentlig lavere CO2-utslipp på grunn av elmotorens høye effektivitet.
- Støynivået fra elbiler er lavere enn for vanlige personbiler.
- Individuell persontransport i små elbiler vil ikke være mer miljøbelastende enn kollektivtrafikk.
Elbilens utfordring er fortsatt energibæreren, men dette i ferd med å forandre seg og laste- og varebiler er tilgjengelig i det europeiske markedet.
Er elbilen kjøpt inn og du trenger en god ladestasjon som hjemmelader, hyttelader, jobblader eller flere ladestasjoner borettslag se her: Ladefabrikken sine ladebokser